fredag 8 augusti 2008

Laurillard och podcasts

Jag sitter här och skriver ett paper om screencasting inför HT-områdets inspirationskonferens i höst medan baby Ziggy sover och letar desperat efter en schysst koppling till Laurillard - jag vill använda hennes Rethinking...! Det är lite futtigt att bara säga att screencasts kan ses som narrativa och delvis interaktiva mediaformer (även om det är så). Någon som har ett tips?

4 kommentarer:

Everydaybi sa...

Låter jättespännande! Jag förstår ditt huvudbry dock, en stor del av Laurillard består av kategoriseringsverktyg. Räcker det inte med att knyta an till en reflektion om fördelar, nackdelar och pedagogiska konsekvenser av att screencast hör till en viss typ och att identifiera de drag som gör att den kan kategoriseras just på det viset? Behövs komplement och vilka i så fall?

Marita Ljungqvist och Maria Hedberg sa...

Jo, ungefär så blir det nog, ett utdrag u mitt utkast: Enligt Laurillard (2002) erbjuder olika mediaformer olika hög grad av stöd för diverse typer av lärupplevelser. Screencasting kan framför allt ses som en narrativ mediaform som gör det möjligt för den studerande att närvara (attend) och förstå (apprehend). Den kan alltså till viss del även kan göras interaktiv och därmed underlätta för undersökande (investigation) och utforskande (exploration). Däremot bör screencasterna kompletteras med t ex e-möten och chattforum samt uppsatskrivning eller bloggar för att deltagarna ska kunna diskutera sinsemellan det de lärt sig och för att de ska få uttrycka sig och bearbeta detta (de lärupplevelser som Laurillard kallar debate och discussion uppnås framför allt genom kommunikativa mediaformer medan produktiva mediaformer möjliggör för articulation och expression. Tillkommer gör dessutom adapativa mediaformer, exempelvis simuleringar och virtuella världar som underlättar för experimenterande och uttestande av teorier - experimenting och practising). Screencasting bör därför ses som en av flera komponenter i ett "undervisningsspaket" för en nätkurs.

Everydaybi sa...

Det låter mycket bra tycker jag, konferensinlägg ska ju inte heller vara för långa. På vilket sätt kan den i sig göras interaktiv och ge utrymme för undersökande? Som läsare skulle jag uppskatta konkreta exempel.

Marita Ljungqvist och Maria Hedberg sa...

haha, jo men det får du veta när du läser hela paperet! Som jag kan skicka dig sen! (jag har lagt in övningsuppgifter på olika ställen I screencasten). Tack för hjälpen!
Ps:
Detta inlägg skriver jag på min nya iPhone! Lite pilligt men funkar!